Indskoling

Indskolingen
I indskolingen er der to stærke fokusområder, der har fokus på at gøre eleverne til sikre læsere så tidligt som muligt, da dette giver eleverne det bedste fundament for den videre læring. Det betyder ikke, at andre fag ikke er vigtige og i fokus, men blot, at der er et særligt fokus på læsning.
Det er ligeledes et stærkt fokus, at der arbejdes med at give eleverne gode arbejdsvaner så klasserne udvikler gode læringsmiljøer, der arbejdes med tydelige og genkendelige rammer. For at komme i mål med disse fokusområder, er det vigtigt, at klassefællesskabet er velfungerende. Klassefællesskabet opbygges dels ved det daglige arbejde i skolen og dels ved samarbejdet med forældre. Forældre kan bl.a. understøtte fællesskabet via deltagelse i forældremøder, hvor den fælles rammesætning aftales. Et velfungerende klassefællesskab med gode relationer eleverne imellem giver tryghed i hverdagen. Alle børn har brug for at høre til og have en ven.
Vi har for skoleåret 15-16 indført daglig morgensang for 1. og 2. klasse. Børnehaveklasserne deltager først senere på året, da de ikke har brug for det store fællesskab før klassefællesskaberne er på plads. Den daglige morgensang understøtter flere elementer bl.a. fællesskabet på tværs af klasser og årgange, og arbejdet med den sproglige dimension.

Handleplan på kort sigt:
 Teammøderne i indskolingen skemalægges, så lærer og pædagoger har mulighed for at mødes fra 12-14 hver anden uge.
 Der skal prioriteres tid på teammøderne til at videndele og udvikle læringsmål, som er anvendelige i forhold til indskolingselever, så læringsmålene får den ønskede effekt på elevernes læring.
 Alle klasse læsetestes hvert år, så team og forældre kan følge elevernes læseudvikling
 Der skal være et tæt samarbejde med læsevejlederen omkring klassernes læseresultater, så der sikres progression for alle elever. Læseresultaterne drøftes på den årlige klassekonference.
 Den understøttende undervisning / den faglige fordybelse lægges i et fast bånd hver eftermiddag, som vi kalder værkstedsfag. Værkstedsfaget læses af pædagogerne fra Potteskåret. Der tilbydes værksteder, som understøtter skolens fagrække, men som har sit udgangspunkt i fritidskulturens værksteder. På denne måde får vi det bedste fra de to verdener. Værkstedsfaget er skoletid, hvorfor der er mødepligt for eleverne. Lektiecafeerne er en del af værkstedsfaget. Vi har besluttet, at børnehaveklasserne som udgangspunkt ikke har lektiecafe, da de ikke får egentlige lektier for. De har udelukkende faglig fordybelse.
 For at understøtte undervisningsmiljøet, klassefællesskabet, den varierede undervisning og synet på barnets hele dag tilknyttes der en skolepædagog til alle klasser i indskolingen. Klassepædagogen har 11 ugentlige timer i skolen, svarende til værkstedsfaget og 5 ugentlige lektioner sammen med en lærer. Disse lektioner kan godt ligge uens over året.
 Der arbejdes med trivselsregler i alle klasser, så det er tydeligt for eleverne, hvilken adfærd, vi ønsker.
 Der arbejdes med mobbekufferten som et fast element i løbet af året i værkstedsfaget.
 Der laves en fast genkendelig struktur omkring morgensang, så afviklingen sker i en tryg og rolig ramme.
 Der laves en årsplan for morgensangen, så sangene er kendt af børn og forældre for en måned ad gangen.
Handleplan på lang sigt:
 Der skal udvikles en model for differentieret læseundervisning på tværs af årgangene.
 Indskolingens afdelingskultur skal udvikles og beskrives i en elektronisk folder til forældre og andre interesserede.
 Der skal udvikles en metode til forældremøderne, så det bliver et fast element, at forældre er historiefortællere i deres eget barns liv. Dette for at undgå de mytedannelser, der kan opstå, når vi kun hører om hinandens børn gennem børns fortællinger. Vi skal have skabt et rum for voksenrefleksion.