Udskolingen

Udskoling
I udskolingen er fokus at gøre eleverne uddannelsesparate. Det er målsætningen, at 95 % af landets afgangsklasser i 2015 påbegynder og er i stand til at gennemføre en ungdomsuddannelse. For at indfri denne målsætning har vi et tæt samarbejde med U&U vejledningen ligesom, at lærerne via deres undervisning sporer eleverne ind på, hvor de skal have særlig fokus fagligt, hvis de skal nå deres uddannelsesønske.
Høj faglighed er centralt i udskolingen, vi ønsker at styrke elevernes faglighed ved at øge fokus på den enkelte elev og dennes udvikling. Vi bygger oven på mellemtrinnets fokus på læringsstrategier, det er væsentligt at eleverne ved, hvordan de arbejder og lærer på den bedst mulige måde. Det er via læringsmålene i klassen og de daglige individuelle samtaler, at eleverne inddrages i deres egne læreprocesser, og bliver i stand til at sætte mål for deres læring og fokusere deres vej mod en kommende uddannelse.
Vi har i skoleåret 15-16 lavet en ny valgfagsordning, vi har prioriteret at lave et ekstra hold på årgangene, så eleverne har flere valgmuligheder. I forhold til to af valgfagene på 8. og 9. klassetrin har vi startet et samarbejde med Hotel- og Restaurantskolens HTX-linje. Det ene valgfag er ”fysik og kemi på højt niveau” og det andet valgfag handler om ”innovation og design”. Det er lærere fra HTX, der underviser. Vi har mulighed for at sende ti elever til hvert af disse fag.
Lektiecafeerne har vi valgt at gøre til fagcafeer, det betyder, at eleverne kan få hjælp til alle skolens fag.
Handleplan på kort sigt
 Elevsamtalerne – hver dag i 15 min taler lærerne på skift klassens elever om deres faglige status og den videre progression. Endvidere er der fokus på det kommende valg af ungdomsuddannelse samt elevens sociale status.
 UUV – I udskolingen varetages den understøttende undervisning af pædagoger fra Hoffmannsminde (klub). Pædagogerne har til opgave i samarbejde med lærerne, at planlægge og undervise i forløb der understøtter den almene undervisning samt arbejde med klassens trivsel.
 Lektiehjælp – alle fag er repræsenteret i form af en faglærer, og lærerne skal dermed sikre at eleverne kan opsøge hjælp i de fag, hvor de måtte have ønske og behov.
 Lærerteamet er opdelt i 2 teams. Et naturfagligt og et humanistisk team. Vi har opdelt lærerne i fagteam for at understøtte samtalen om det faglige og derigennem højne elevernes læring.
 Der skal udarbejdes en plan for en kommende opdeling af udskolingen i linjer. Det er hensigten, at eleverne ved indgangen til udskolingen skal vælge sig ind på en linje. Dette betyder, at der i udskolingen vil blive dannet nye linjeklasser.
 Pt. har vi et samarbejde med Hotel- og Restaurantskolen, over de næste par år skal vi have etableret flere samarbejdspartnere fra erhvervs/kultur- og fritidsområdet. Et samarbejde som specielt kan iscenesættes på linjedage og give mulighed for i endnu højere grad at variere undervisningen og styrke læringen.
Handleplan på lang sigt
 På den lange bane ønsker vi, at Valby Skole kan tilbyde en udskoling som i et tæt samarbejde med relevante samarbejdspartnere giver mulighed for, at den enkelte elev vil opleve en skole, der i højere grad er skræddersyet til deres individuelle ønsker.
 Vi skal være et tilbud som fastholder og tiltrækker elever til vores udskoling. Vi skal derfor vedblive med at tilpasse udskolingen, så vi hele tiden har et tidssvarende og varierende tilbud til de unge mennesker.