Mellemtrinnet

Mellemtrin
På mellemtrinnet videreudvikles der på indskolings arbejde med at skabe gode og stærke læringsmiljøer. Der er et stærkt fagligt fokus i alle fag, og et styrket fokus på undervisningsdifferentiering, da læringsspændet øges på mellemtrinet. Der er endvidere fokus på den enkelte elevs læringsparathed.
Vi har i skoleåret 15-16 indført elevsamtaler, hvor alle lærere har mulighed for at snakke med eleverne i et kvarter om dagen. Elevsamtalerne har fokus på elevernes individuelle læringsmål, herunder deres trivselsmål, som drøftes med lærerne.
På mellemtrinet har vi en forøget fokus på holddeling på årgange og i afdelingen. Dette sker både i den almindelige undervisning og i forbindelse med skolens fagdage. Holddelingen kan både ske med et fagligt og et pædagogisk sigte, holdene deles derfor ud fra forskellige kriterier.
Specielt i det sidste år på mellemtrinet er det vigtigt, at vi forbereder eleverne til det linjevalg de skal træffe ved indgangen til udskolingen. Dette gøres bl.a. gennem holddeling og et øget fokus på den enkelte elevs faglige progression og faglige interesser.
Der arbejdes hele tiden med klassens trivsel, så der skabes et trygt klassemiljø, hvor rammerne skaber mulighed for at den enkelte elev kan lære og trives. Dette klassemiljø rammesættes af personalet i samarbejde med elever og forældre.
Handleplan på kort sigt:
 Udvikling af elevsamtalen, som omdrejningspunkt for arbejdet med elevernes individuelle læringsmål, læringsparathed og trivsel.
 Understøtte og udvikle elevernes læring gennem arbejdet med læringsmål.
 Arbejde med holddeling på årgangen.
 Undervise eleverne i forskellige læringsstrategier.
 Inddrage forskellige pædagogiske og didaktiske metoder for at styrke den enkelte elevs faglige progression. Dette kan være metoder som fx ”Ugeskemarevolutionen” og CL-metoder.
 Udvikling af arbejdet med målstyret undervisning bl.a. gennem projektet ”læring der ses” og uddannelsen af tre didaktiske vejvisere på mellemtrinnet.
 Der uddannes et supportteam af elever til IT og legepatrulje.
 Der laves stormøder på årgangen, hvor eleverne fremlægger faglige forløb.
 Der skal udvikles traditioner med fokus på det kreative element, bl.a. gennem de mange kreative og praktiske fag på mellemtrinnet. Dette kunne f.eks. være teaterprojekter, musikarrangementer o. lign.
 Mellemtrinnets afdelingskultur skal udvikles og beskrives i en elektronisk folder til forældre og andre interesserede.
Handleplan på lang sigt:
 Der skal udarbejdes en ramme omkring de didaktiske vejviseres arbejde med at kvalificere arbejdet af den målstyrede læring.
 Der skal laves en systematik omkring inddragelse af testresultater og andre elevdata i arbejdet med elevernes faglige progression.
 Der laves en model for, hvordan matematik kan gøres til et indsatsområde på mellemtrinet.
 Læringsplatforme skal inddrages som fast værktøj til arbejdet med elevernes læringsmål gennem bl.a. elevsamtalen.